DS en Hydrauliek

Houd de site en de Nieuwsbrief in de gaten, er is een Hydrauliek Diagnose Cursus in voorbereiding!

Een van de eigenschappen waardoor de DS wereldberoemd is geworden, is de uitgebreide toepassing van ‘hydrauliek’.

schema DS
En dat niet alleen vanwege de fantastische eigenschappen van het hydraulieksysteem, maar vooral vanwege de problemen die er in de beginperiode aan dit systeem kleefden. Al of niet terecht: de reputatie van de DS was gevestigd. ‘Die bollen en dat systeem zijn duur’, is een van de eerste uitspraken, die je van omstanders hoort, naast opmerkingen over de belastingvrijdom van deze mooie auto.
Na zo’n 30 á 40 jaar gebruikt te zijn, is het hydraulieksysteem van de DS wellicht toe aan een kritische blik op het functioneren ervan.

 

  • Hoe werkt het nou eigenlijk?
  • Hoe zien de verschillende componenten eruit en wat doen ze?
  • Werkt m’n systeem nog naar behoren?
  • Wat gebeurt als ik…?
  • Hoe los ik storingen op?
  • Hoe werk ik aan het systeem?

Als een van bovenstaande vragen bij jou een belletje doen rinkelen, is het verstandig deze cursus te volgen. Je krijgt antwoord op alle genoemde vragen.
De cursus is deels klassikaal en deels aan de auto en aan modellen en losse componenten.  De materie is praktijk- en oplossingsgericht.
Nadruk ligt bij de basis-systemen drukvorming, vering, sturen en remmen.

Een greep uit de verschillende onderdelen van de cursus:

  • Je gaat zelf aan de hand van meerdere werkende modellen uitzoeken hoe de hoogteregeling werkt;
  • Je ontdekt wat het effect is van de veerboldruk op het veergedrag van je auto;
  • Je leert hoe je de overlappingsdrukken afstelt;
  • Maar ook: hoe je een lekzak vervangt en hoe je een interne hydrauliek-lekkage opspoort.

Locatie

De locatie is nog niet bekend.

 

Kostenindicatie

Voor deze tweedaagse cursus en workshop wordt een onkostenvergoeding gevraagd van € 100

Planning

Houd de site en de Nieuwsbrief in de gaten, er is een Hydrauliek Diagnose Cursus in voorbereiding!
Tijdens deze cursus leer je, ‘live’ aan je auto, hoe je kunt bepalen welk component verantwoordelijk is voor de hoge inslagfrequentie (pompfrequentie in de volksmond) van de drukregelaar.

Vind je dit onderwerp interessant, wie weet heeft deze dan ook je interesse!