Les Copains, de vrienden die DS-TT vormen, zijn allen deskundig op een of meerdere deelgebieden van onderhoud, reparatie, revisie en restauratie van de Citroën DS. Zij kennen elkaar al jaren uit de Citroën DS-wereld en uit de ID/DS Club Nederland. De eerste samenwerking dateert van het jaar 2000.
Les Copains bestaat uit:
Egbert Meeter
Henk Overkleeft
Leon Gelauff
Jan Hulshof R.I.P.
Eric Tollenaar
Ron Vening
Gerbert Weenink
Rolph van de Burgt-Fritschy
Rick de Jongh
Betrokken, soms vanaf de oprichting, maar inmiddels bezig met andere activiteiten:
Paul Metsemakers, Cees Berkvens, Joris Bogaard, Gertrude Andrea en Bas Verhagen.
Op 21 november 2020 is Jan Hulshof op 72 jarige leeftijd overleden.
DS-TT zou zonder deze vijf mensen niet hebben bestaan in de huidige vorm.
Egbert Meeter
Egbert heeft veel ervaring met verschillende types Citroën. Enerzijds doordat hij destijds in een Citroën garagebedrijf als chef monteur gewerkt heeft en toen veel ervaring opgedaan heeft bij onderhoud en reparaties aan de 2CV, Ami, BX, CX, DS en andere types. Anderzijds doordat later de Citroën een groot deel van zijn leven is gaan worden in de hobbysfeer.
Egbert heeft verschillende DS’sen, een Ami en een C3 Pluriël. Hij heeft zelf een DS omgebouwd tot een vier deurs DS cabriolet.
Egbert is voorzitter van DS-TT. Ervaring met het leiden van teams heeft Egbert opgedaan in de tijd, dat hij directeur was van een psychiatrische ziekenhuis.
Tegenwoordig heeft hij veel tijd voor zijn liefste tijdverdrijf: sleutelen!
Henk Overkleeft
Henk is de meest ervaren DS-man in het team. Hij begon zijn loopbaan in een Citroën-garage in 1970. Hij heeft dus nog jarenlang de DS nieuw aan klanten geleverd en natuurlijk nog veel langer het onderhoud en reparaties meegemaakt.
Inmiddels is de ervaring uitgebreid tot ‘vreemde’ merken, zoals Volvo.
Henk heeft een DSuper, die hij eigenhandig tot concoursniveau heeft gerestaureerd.
Henk is penningmeester van DS-TT.
Leon Gelauff
Na het bezit van een DS Pallas 21IE en CX20RE in zijn studententijd kocht Leon gewoon een moderne wagen. Hij kwam er zo achter dat moderne auto’s niet beter rijden, niet minder kapot gaan en niet minder geld kosten dan een goede DS. Bovendien is het kennen en begrijpen van deze auto dé uitdaging geworden, weer eens wat anders dan een kruiswoordpuzzeltje.
Na de opleiding HTS Autotechniek is Leon al vele jaren werkzaam bij een grote fabrikant van turbo’s en zodoende verder gespecialiseerd in motoren en hun ontwikkelprojecten in de automobielindustrie.
Er gaan zelfs geruchten dat hij naast zijn allereerste auto (Fiat 850) en CX Prestige, een DS21IE met turbo heeft…
Jan Hulshof
Op 21 november 2020 is Jan Hulshof op 72 jarige leeftijd overleden. Wij herinneren Jan als een kundig, integer en vooral aimabel mens.
Jan sleutelt vanaf zijn jonge jaren al aan auto’s. Zijn eerste auto was een 2CV, goedkoop en zelf te onderhouden. Tijdens zijn studietijd wisten vrienden hem te vinden als hun 2CV problemen had.
In 1971 heeft hij zijn eerste Citroën Traction Avant uit Frankrijk gehaald en daarna zijn er meerdere restauratieprojecten gevolgd, o.a TA, Panhard, DS en 2CV.
In de jaren tachtig heeft hij artikelen geschreven en presentaties gegeven over de elektrische installatie van de auto.
Momenteel heeft hij twee 2CV’s, een DS19A en doet hij het onderhoud van de CX van zijn zoon.
Jan heeft HTS elektrotechniek gestudeerd en is o.a. werkzaam geweest in de ICT-wereld.
Eric Tollenaar
Eric heeft als achtjarig jongetje een hele zomervakantie het hoofd gebroken over de magische meedraaiende koplampen van de break van de campingbaas. Dat was de basis van de wens om zelf zo’n auto te bezitten en te onderhouden. Sinds 2011 is hij de trotse eigenaar van een zwarte DS21M. Op dat moment had Eric nul specifieke DS sleutelervaring. Een zelf vervangen koppeling, een alternatieve HD pomp inbouw en een doorgesleten HD leiding in 2014 hebben gezorgd voor een redelijke steile ‘learning curve’.
Eric is van huis uit technisch onderlegd en heeft vele jaren op verschillende niveaus en in verschillende rollen in de printerwereld gewerkt. De laatste jaren in een rol waarbij het delen van technische kennis een van de hoofdtaken was.
Ervaring met verbrandingsmotoren begon bij een voor fl700,- aangeschafte motorfiets. Dit is verder ontwikkeld na de aanschaf van de onder Topgear liefhebbers wereldberoemde Toyota Hilux. Deze heeft hem op vele Sahara reizen gediend en is tenslotte voor een trans-Afrika tocht naar Kaapstad gebruikt.
Alle reparaties en afstellingen onderweg zijn voor Eric een goede leerschool geweest.
Ron Vening
Ron heeft bijna zijn hele professionele leven in de carrosserie-bouw, -reparatie en -onderhoud gewerkt bij organisaties als Focwa, Stiba en Renault. Hij beheerst daarmee de complete life-cycle van een auto van aanschaf, via reparatie en onderhoud en hergebruik. Plaatwerk, laswerk, strakmaken, plamuren, uitdeuken, spuiten, voor Ron zijn deze onderwerpen gesneden koek.
Ook in zijn vrije tijd heeft Ron zich intensief met deze aspecten van de auto beziggehouden, met name op klassieker-gebied. De franse merken voerden daarbij de boventoon, zoals Renault met Juvaquatre en R16 en Citroën met de klassiekers 2CV en DS. En omdat hij er geen genoeg van kan krijgen zijn er ook nog zijn old timer tractoren. Van elk genoemd type bezit Ron er minstens één, door hemzelf gerestaureerd of ‘nog te doen’. Daarnaast bezit hij enkele recentere franse ‘rij-auto’s’. Want er moet veel gereden worden, aangezien Ron in Frankrijk verblijft en regelmatig naar Nederland komt. In Frankrijk ligt zijn hart; hij kocht er een oude boerderij en veranderde die eigenhandig in een woning met garage voor wel negen voitures en gastenruimtes. De garages vormen het hart van de woning, zijn voorzien van twee bruggen en volledig ingericht om restauraties te kunnen uitvoeren.
Ron is ook de vaste fotograaf bij alle DS-TT activiteiten en hij heeft een groot deel van de Youtube filmpjes geregiseerd, opgenomen en gemonteerd.
Gerbert Weenink
Gerbert studeerde in 1990 af aan de HTS Zwolle, richting Werktuigbouwkunde. Hij werkte voor diverse ingenieursbureau’s veelal in de speciaalmachinebouw voor diverse bedrijven en is de laatste jaren werkzaam als Senior Manufacturing Engineer bij Lagerwey Wind B.V. Niet zozeer bij de windturbines zelf, maar meer nog bij tooling and equipment om de turbines te assembleren ligt momenteel zijn uitdaging.
Het Citroënvirus werd met de paplepel ingegoten met destijds de GSA en BX van pa en van jongs af sleutelde Gerbert aan alles wat maar uit elkaar gehaald en gerepareerd kon worden. In eerste instantie samen met vader begon het sleutelen aan auto’s; van zijn eerste Renault 5 tot aan zijn huidige Citroën C5. Zijn DSpécial, die rustig in een garagebox op meer aandacht wacht, is een langjarig project. Als Citrofiel in hart en nieren was hij in bezit van CX, Xm, Xantia, ID en C5. Velen kennen Gerbert als uitvinder van de Oilsaver voor de diverse motoren van PSA, BMW en Mini die nog al eens een hoog olieverbruik laten zien. Tijdens Citromobile 2019 is Marie-Louise, de ID van Gerbert, na 11 jaar stilstand in twee dagen weer tot leven gewekt. Een unieke gebeurtenis op dit druk bezochte evenement, wil je hier meer over weten, kijk dan naar deze playlist
Al sinds zijn studententijd droomde Rolph van een eigen DS. Eenmaal aan het werk kon hij al snel zijn toenmalige werkgever overtuigen een DS voor hem te leasen. En zo geschiedde.
Alleen voelde dat toch niet echt als ‘zijn’ DS. En met een jong gezin was de ‘lease Berline’ ook niet echt heel praktisch.
Inmiddels heeft Rolph zijn eigen Break. Ruim genoeg voor de andere hobby, kamperen, en ook echt van hem zelf. Om de onbekende maar intrigerende techniek te doorgronden doet hij het onderhoud het liefst zelf en is er inmiddels zelfs een werkplaats met brug voorhanden.
De sleutelervaring is, zoals bij zovelen, opgebouwd in de studententijd. En zoals bij veel DS rijders zijn de A-types geen onbekende auto’s voor Rolph. Een rode 2CV maakt ook nu nog deel uit van zijn wagenpark.Maar het begon allemaal op de oprit van zijn ouders met het rijdend houden van een eendje tegen zo laag mogelijke kosten.
Via het zelf sleutelen kwam hij in contact met DS-TT. Samen sleutelen, verbeteringen bedenken én uitvoeren, daar ligt de interesse van deze perma-rijder.
Zo heeft hij onder andere een moderne airco ingebouwd en deze gecombineerd met een geregelde elektrische ventilator.
Er is door Rolph ook een film over gemaakt. En niet alleen over dit onderwerp. Rolph is voor DS-TT steeds vaker aan het filmen en monteren.
Dus houd ons YouTube kanaal in de gaten!